Kun je als ondernemer beter je bedrijfspand kopen of huren? Fiscaal en financieel gezien zijn er grote verschillen tussen beide opties. Veel ondernemers lopen op een dag tegen deze vraag aan. Het antwoord hierop drukken we voor je uit in de fiscale, financiële en praktische voor- en nadelen van beide opties. Een MKB-ondernemer moet de voor- en nadelen van het huren of kopen van een bedrijfspand zorgvuldig afwegen, zeker nu de rente voor zakelijke leningen erg laag is.

De verschillen op een rijtje:

De voordelen van het kopen

  • Vaste kosten – De annuïteiten van de hypotheek zullen voor een lange termijn vast zijn, terwijl de huur ieder jaar kan stijgen. In tijden van lage rentes kan dit zeer voordelig zijn.
  • Bijkomend inkomen – Het bezitten van je kantoor kan het voordeel bieden om extra kantoorruimte te verhuren, waardoor een andere bron van inkomsten wordt gecreëerd.
  • Pensioensparen – Het vooruitzicht van het bezitten van commerciële ruimte die ieder jaar in waarde kan stijgen, stelt de eigenaar in staat om extra waarde te creëren naast die van het bedrijf.
  • Belastingdruk – Het kan fiscaal interessant zijn om het pand in privé te kopen en aan de onderneming te verhuren. Dit kan voor een lagere belastingdruk zorgen in het bedrijf, doordat de huur als kosten meegenomen wordt.
  •  

De nadelen van het kopen

  • Gebrek aan flexibiliteit in ruimte – Als je bedrijf blijft groeien of door tegenslag ineens veel kleiner wordt, kan je eigen kantoorruimte een probleem vormen. Hierdoor kan zelfs een verkoop van het pand kan worden afgedwongen. Zeker bij jonge, groeiende ondernemingen moet dit in de gaten gehouden worden.
  • Upfront-kosten – Het kopen van commerciële ruimte kost aanvankelijk veel meer vooraf. Er zijn eigendoms-, taxatie- en onderhoudskosten. Samen met een grote aanbetaling en mogelijke kosten voor het verbeteren van eigendom.
  • Geen flexibiliteit in kosten – Vaste aflossingen en rente die betaald moeten worden, kunnen bij tegenslag juist voor een nadeel zorgen. Wanneer het slecht gaat kan je gemakkelijk veranderen van ruimte indien je huurt. Als het pand in bezit is moet je de lasten blijven betalen. Vaak gaan slechte prestaties van je eigen bedrijf gepaard met slechte prestaties van de economie, wat weer voor een waardevermindering van jouw pand kan zorgen. Dit betekent dat het pand ‘onderwater kan staan’ op het moment dat je wilt verkopen om te kunnen overleven.
  •  

De voordelen van het huren

  • A-locatie – De huur van kantoorruimte biedt een bedrijf de kans om te huren in een gebied met een goede locatie en een hoog imago. Als je kleine onderneming afhankelijk is van locatie en imago, zoals bij winkels of restaurants, is het huren van een bedrijfspand veel voordeliger dan kopen.
  • Vrij werkkapitaal – Als jouw geld niet vast zit in het onroerend goed, kan je bedrijf inspelen op kansen in de markt. Bovendien is je vermogen om geld te lenen niet zo beperkt als bij het kopen van kantoorruimte.
  • Meer tijd – Elk type eigendom komt met hoofdbrekens. De optie om te huren biedt de tijd om je volledig te richten op het runnen van jouw bedrijf.
  •  

De nadelen van het huren

  • Variabele kosten – Met een huuroptie ben je misschien onderworpen aan jaarlijkse huurverhogingen en hogere kosten op het moment dat jouw huurcontract verloopt.
  • Geen eigen vermogen – Tijdens het huren financier je het pensioen van iemand anders met jouw maandelijkse huurbetalingen.

Conclusie

Het antwoord op de vraag of je je bedrijfspand moet kopen of huren is niet eenvoudig voor de meeste eigenaren van kleine bedrijven. Jouw beslissing hangt af van een combinatie van financiële, fiscale en persoonlijke kwesties. Terwijl je nadenkt over deze beslissing, kun je mij altijd om hulp vragen door een e-mail te sturen of dit online formulier in te vullen. Ik help je graag en kan in kaart voor je brengen wat de mogelijkheden zijn voor het afsluiten van een zakelijke lening om je bedrijfspand te kopen. Hou er rekening mee dat banken tegenwoordig vaak maximaal 65% van de taxatiewaarde financieren, dit terwijl je bij alternatieve financiers vaak nog wel het volledige bedrag kunt financieren.

Snel inzicht in jouw financieringsopties

Heb jij een financieringsbehoefte vanuit jouw bedrijf? Dan is het goed om te weten dat Bervoets Administratie & Advies jouw financieringsopties bij alle belangrijke Nederlandse financiers snel en eenvoudig in kaart kan brengen. Het voordeel van het online voeren van jouw administratie is namelijk dat er steeds meer toepassingen zijn die je kunt gebruiken door het maken van een koppeling. Een van de toepassingen waar we binnen ons kantoor enthousiast over zijn is LoanStreet. Deze app maakt het voor ons eenvoudiger om klanten te helpen bij het doen van een financieringsaanvraag. Als je op zoek bent naar financiering of nieuwsgierig naar jouw financieringsopties, dan kun je me dat laten weten via dit online formulier. Ik ga dan vrijblijvend aan de slag om je financieringsopties in kaart te brengen, waarna je via de e-mail een uitnodiging ontvangt om zelf je kredietrapport in te zien.

Ontvang nu het gratis e-book
'17 essentiële tips voor startende ondernemers'

Leer van de fouten van ondernemers die jou voorgingen en maak een vliegende start met jouw bedrijf!

Invalid email address
693 ondernemers gingen je voor.