Hoe je als ondernemer het coronavirus overleeft

Gepubliceerd op:
maart 12, 2020

In Nederland stijgt het aantal besmettingen en heeft het coronavirus inmiddels ook levens geëist. De beurskoersen zijn in korte tijd sterk gedaald en een aantal sectoren waaronder toerisme, industrie en transport voelt de harde klappen. Maar wat betekent het coronavirus precies voor jou als ondernemer? En moet jij je zorgen maken? Samen met onze financieringspartner LoanStreet proberen we deze vragen ‘voorzichtig’ te beantwoorden.

Allereerst moet je je altijd een beetje zorgen maken bij een nieuwe ziekte volgens virologen. Voor de meeste Nederlanders geldt dat zij vrij weinig bescherming hebben opgebouwd, en dus nog geen antilichamen hebben, tegen een virus als covid-19. Dit in tegenstelling tot veel andere griepvirussen die ieder seizoen de kop opsteken, waar vaak sprake is van enige mate van ‘kruisimmuniteit’. Maar je zorgen maken moet niet omslaan in paniekvoetbal. Dat geldt voornamelijk voor jou als ondernemer: je bereidt je voor op het ergste, maar hoopt op het beste.

Welke effect heeft het coronavirus op Nederlandse ondernemers?

Het zijn zeker onzekere tijden. Ook voor de onderneming. De ondernemers die de effecten van het coronavirus voornamelijk voelen zijn actief in het toerisme, de maakindustrie en de transportsector. Maar door de tegenslag die deze ondernemers meemaken, slepen zij hun leveranciers mee in de malaise. Zo zien wij nu al dat ook sectoren zoals de horeca en dienstverlening op het gebied van marketing geraakt worden. Deze sectoren zullen op hun beurt weer bedrijven in andere sectoren in het MKB beïnvloeden.

In verschillende sectoren worden opdrachten uitgesteld of geannuleerd. De voorraad kan bij sommige bedrijven niet worden geleverd door de gebruikelijke leveranciers, waardoor verkopen niet gerealiseerd kunnen worden en of waardoor de inkoop weer duurder wordt. Hierdoor krimpen uiteindelijk de marges, terwijl de vaste kosten van het bedrijf wel doorlopen.

Op het gebied van productiviteit zie je ook reeds een vermindering. Veel bedrijven laten door het coronavirus mensen thuis werken, maar hebben de organisatie daar niet op ingericht en vanwege de uitbraak is er bij sommige bedrijven minder werk. Uit recent onderzoek van de ING blijkt wel dat 47% van de werkenden aangeeft bijna volledig thuis te kunnen werken. Dit betreft dan echter wel weer voornamelijk de zakelijke dienstverlening.

Een lichtpuntje dat we zien is dat de belangrijkste pijlers van de economie er goed voor staan. De arbeidsmarkt, consumptie, overheidsfinanciën en de financiële sector zijn gezond en dat kan betekenen dat de langetermijngevolgen van het coronavirus op de economische gezondheid van Nederland beperkt zijn. De verwachting is een korte periode van tegenslag en wellicht een korte recessie van 6 maanden.

Nadat de corona-uitbraak onder controle is kunnen sommige sectoren een opleving verwachten dor inhaalvraag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ondernemers in de detailhandel, maar ook aan de toeristische sector. Als consumenten aankopen uitstellen, dan zien we vaak dat die aankopen later alsnog plaats vinden. Dan is het wel belangrijk dat er op een later moment voldoende capaciteit is om te voldoen aan die inhaalvraag.

Waar moet je als ondernemer voor oppassen?

Als we kijken naar economische tegenslag in het verleden zien we dat ondernemers vaak op dezelfde manier reageren. In eerste instantie zeggen veel ondernemers: “Deze storm raakt mij niet, het zal andere ondernemingen wel raken, maar mijn bedrijf niet”.

Als diezelfde ondernemers via hun klanten uiteindelijk in de storm terecht komen slaan onrust en stress toe en begint het paniekvoetbal. Zij gaan snijden, snijden en nog eens snijden in de kosten en daarnaast gaat de onderneming aan de slag om betalingen van klanten sneller binnen te halen. Maar bovenal: de ondernemers gaan ‘meer van hetzelfde’ doen. Met andere woorden: “Ik heb het altijd zo gedaan en nu ga ik alleen harder lopen”. Wat ze echter vergeten is dat de concurrentie dit ook zal doen. Het uiteindelijke effect is nul of zelfs (nog verdere) achteruitgang.

Hoe moet de ondernemer dan wel navigeren in deze onzekere tijden?

Als we mogen aannemen dat de tegenslag ten gevolge van het coronavirus van korte duur is zullen we deze moeten overbruggen zonder te veel capaciteitsverlies of schade in de keten. Het klinkt vreemd, maar bedrijven die succesvol zijn tijdens een periode van tegenslag zijn merkwaardig genoeg bezig met de basale vraag: wat is het probleem van onze klant en hoe kan ik bijdragen aan een oplossing van dit probleem? Als een klant financieel lastig zit, maar operationeel goed presteert dan is het buitengewoon handig om hierop op een positieve manier te anticiperen, in plaats van om alleen jouw klant vooruit te laten betalen voor je diensten.

Ben je echter een klassieke denker en hol je jouw bedrijf uit, dan moet je, als de corona-storm uiteindelijk gaat liggen, extra investeren in het zoeken van nieuwe, goede werknemers en het opnieuw opbouwen van jouw relatie met leveranciers en afnemers. Deze relatie is namelijk ernstig beschadigd als gevolg van afknijpen. Met als uiteindelijk resultaat dat jouw onderneming door een veel dieper dal gaat dan nodig is. Succesvolle ondernemers nemen eerst tijd om eens goed om zich heen te kijken, zowel in de organisatie als daarbuiten.

Je mag er natuurlijk er wel van uitgaan dat de betaalmentaliteit kan veranderen door de corona-crisis. En dit heeft dan zeker gevolgen voor je liquiditeit. Wat feller achter je debiteuren aanzitten, zou je zeggen. Maar omdat iedereen dat doet, heeft dat minder effect. Beter is het om niet aan paniekvoetbal te doen, maar de eigen situatie eerst eens helder te analyseren en te communiceren. Ondernemers zouden in deze tijd ook meer de samenwerking met leveranciers, afnemers en zelfs met concurrenten moeten zoeken. Dan kun je de dingen efficiënter doen en voorkomen dat je elkaar in de weg loopt richting afnemers. Zoek elkaar op (wellicht niet fysiek gezien het besmettingsgevaar), en als er betalingsproblemen zijn: steek je kop niet in het zand, maar probeer er samen uit te komen.

Door dingen samen op te pakken zal uiteindelijk ook de overheid in beweging gebracht worden. Zo hebben ze in de VS en Italië naar aanleiding van de corona-epidemie maatregelen getroffen om het MKB te helpen met fiscale voordelen en renteloze leningen.

Maar voor het overleven van deze, naar wat het lijkt, korte storm blijft liquiditeit essentieel. Goede afspraken over betalingen van de vorderingen zijn belangrijk. Maar ook bij jou zullen leveranciers de voorwaarden aanscherpen. Daarom pleiten wij er nu vooral voor om de balans en de kosten te laten ‘mee-ademen’ met de omzet. Dat geldt ook voor kapitaalmiddelen. Voorbeeld uit onze praktijk: een bakkersbedrijf had een enorm wagenpark, maar die wagens stonden een paar dagen per week stil; het aantal is nu sterk gereduceerd en met een sale & lease back is nu extra cash binnen gehaald, op piekmomenten huurt de onderneming extra capaciteit in.

Is jouw onderneming corona-proof?

Daarnaast kan het verstandig zijn om al eens vooruit te kijken naar hoe ‘corona-proof’ jouw onderneming is. Met de handige tool van LoanStreet die we bij ons op kantoor gebruiken kunnen we zien of er wellicht een toekomstig liquiditeitstekort gaat ontstaan bij jouw bedrijf. Daarbij kunnen we direct kijken wat de beste oplossing daarvoor is. Het kan in sommige gevallen verstandig zijn om nu reeds financiële buffers te creëren doormiddel van een overbruggingsfinanciering. Dit kan middels verschillende tools zoals een korte lening met aflossing aan het einde, cashflow- of factuurfinanciering en de al eerdergenoemde sale & lease back. Zo gaat het jou zeker lukken om de coronarit uit te zitten en daarna weer verder te groeien met je onderneming.

Neem gerust contact met ons kantoor op als je wilt dat we kijken of jouw onderneming bestand is tegen het coronavirus.

Ontvang nu het gratis e-book

'17 essentiële tips voor startende ondernemers'

Leer van de fouten van ondernemers die jou voorgingen en maak een vliegende start met jouw bedrijf!

742 ondernemers gingen je voor.

17 essentiële tips voor startende ondernemers
× Hoe kunnen we u helpen?